Reklama
 
Blog | Jiří Jelínek

Proč Správnej dres s lehkostí překoná Prázdniny v Římě

Během letošních Vánoc jsem zhlédnul tři romantické komedie – Snídani u Tiffanyho, Prázdniny v Římě a Správnej dres. První dvě klasiky s úžasnou Audrey Hepburn snad není potřeba představovat, ale kde se vzal Správnej dres? V tuto sváteční dobu již tradičně okupují obrazovky v našich domácnostech vánoční romantické komedie jako Notting Hill, Láska nebeská nebo třeba první dvě výše zmíněné. Ale dosud jsme neměli české dílo, které by zacílilo a z piedestalu sestřelilo tyto trojské koně zahraniční kultury. Správnej dres je romantičtější, nadčasovější a více český film. V následujících řádcích se vás pokusím přesvědčit, že i lepší.

roman-holiday-1953.11937

Vánoce jsou obdobím pohádek. A to nejenom pro děti. A protože je Česká republika světová pohádková velmoc, za zmínku stojí třeba Tři bratři, dává smysl, že se tvůrci Správnýho dresu rozhodli na tuto tradici navázat a rozšířit ji o silný kalibr v oblasti romantických komedií.

Nepodařilo se mi postřehnout jména ústředních postav, budu proto mluvit o jejich protagonistech a doufat, že se v tom půjde vyznat. Adrian Jastraban, který přestože (protože?) je docentem a vyučujícím andragogiky, má život v prdeli, žena mu utekla s Matonohou, který má peníze a směnárnu, kde zaměstnává Rusy a Ukrajince. Se synem se Jastraban vídá jednou za čas a manželka mu vyhrožuje, že i to přestane, protože dluží na výživném.

Taťána Kuchařová, v této adaptaci Miss Severní Čechy, je nespokojená v manželství s hokejistou Jiřím Mádlem. Jiří Mádl je hráč NHL, který během stávky hraje v české extralize a plánuje útěk do Ruska, kde není tolik bulvárních novinářů. Chodí po chodbě diagonálně, aby se vyhnul průmyslovým kamerám a řve na lidi, co se k němu přiblíží víc, než je ok.

Hříčkou osudu se Jastraban setká s Kuchařovou a tak nějak se stane, že ji začne doučovat na maturitu – tím Jastraban vyřeší dluh na výživném. Existuje a rozvíjí se mezi nimi sexuální napětí, Mádl si toho nevšímá a je mu to jedno. Najednou se stane, že se spolu Kuchařová a Jastraban málem vyspí. Kuchařová má výčitky a spolu s doučováním do země zadupe i romantický potenciál jejich interakce. To se změní v okamžiku, kdy Mádl informuje svou životní partnerku o angažmá v Rusku. Kuchařová běží do náruče postaršího docenta, tu bohužel okupuje mladá studentka a dochází tak k dalšímu zvratu.

Co bude dál? Tvůrcům dochází čas, aby organicky celou situaci vyřešili, nedá se tedy nic dělat a všechny problémy bleskově zmizí v posledních minutách. Jastraban rozbije nos Matonohovi, nedostane se přes zásadní překážku v podobě sekuriťáka a dokonce ho Matonohovi kumpáni zavřou na záchod, aby v posledních minutách filmu uniknul a v předpisové scéně před obecenstvem a stávajícím partnerem Kuchařovou přesvědčil o své nehynoucí lásce a o tom ,že je uplně jedno, že budou žrát hlínu, až se rozvede s věhlasným hokejistou. Padnou si k úlevě všech do náručí a film končí.

Mezi nejzásadnější přednosti filmu patří boj proti předsudkům. Nejen že Jastraban už v první půlhodině hovoří o podléhání sociálním stereotypům při hodnocení inteligence Kuchařové na základě jejího vzhledu. Film samotný se snaží ukázat, že Miss World může být i dobrou herečkou. A opravdu – výkon Kuchařové, bohužel, není o nic horší než výkon prominentích herců Mádla, Vladyky nebo Ševčíkové.

Stejně tak Mádl hrající hokejisty boří všechny představy o úspěšných hokejistech jako průměrně až nadprůměrně vysokých urostlých mužích. Scéna, kde z koupelny s pomocí stoličky okýnkem pozoruje povalujícího se bezdomovce, je esencí boje se stereotypem malých mužů jako paranoidních napoleonovských kreatur. Předává dalekohled na stoličce se krčící Kuchařové, která by oknem viděla i sama o sobě.  Za pozornost stojí i Jana Doleželová, která ve své roli sebevědomě a sebeironicky skočí na konci po Mádlovi, čímž jako profesionální herečka dává na jevo, že se absolutně vyrovnala s koncem jejího vztahu s matematikem Janečkem.

Nejlepší Vánoce jsou ty naše. A díky České televizi a oběti těch nejschopnějších tvůrců dneška se už nemusíme kvůli vyvolání nejniternějších romantických emocí spoléhat na zahraniční škvár, ale je nám ctí se dojímat u české tvorby, která se brzy stane klasikou a etalonem zamilovaných komedií.

Autor píše o věcech, kterým nerozumí, i na facebooku.

Reklama